Renault Espace: Revolúcia po tridsiatich rokoch

Automobilka Renault je povestná vymýšľaním nových áut, na ktoré nesedí kategorizácia. Veľkopriestorové auto vyvinuli Francúzi už v roku 1959, volalo sa Renault 900 a vzniklo ako prototyp v spolupráci so štúdiom Carrozzeria Gia.

Bolo to 25 rokov pred uvedením prvej generácie modelu Espace. Ten vznikol v spolupráci s vývojovým centrom Matra. Pôvodne to malo byť auto inej značky, ale jedine Renault bol ochotný riskovať a vyrábať sériovo veľkopriestorový experiment.

Dnes už vieme, že všetko dobre dopadlo a vznikli ešte ďalšie tri generácie v rovnakom duchu. Medzitým však pôvodnú rodinnú funkciu modelu Espace prebral Scénic, ktorý je dnes aj v kratšej verzii väčší, ako bol Espace v roku 1984. Piata generácia po tridsiatich rokoch opäť ľudí prekvapila. Stavila na luxus a pohodlie, čo samozrejme s veľkorysým priestorom súvisí. Majestátny Espace sa stal crossoverom s dĺžkou 4857 a rázvorom 2884 milimetrov, ktorý v benzínovej verzii nevyužíva menšie kolesá ako 18-palcové.

Nedá sa vymenovať všetko, čo auto má, zoznam však obsahuje aj parkovací asistent, kožené sedadlá, vpredu s masážnou funkciou, adaptívne tlmiče pruženia a riadené kolesá zadnej nápravy 4Control. Hneď od začiatku, pri prvom posadení za volant, je jasné, že podobný Renault doteraz neexistoval. Superlatívy sa týkajú materiálov, dizajnu detailov i celkového dojmu. V strede medzi prednými sedadlami nie je stredová konzola, ale takmer vodorovný pult ohnutý smerom hore k palubnej doske. Tu sa ovláda centrálny mozog auta prostredníctvom dotykovej obrazovky s uhlopriečkou 22 centimetrov.

Odtiaľ sa nastavuje nielen intenzita masírovania sedadiel či farba vnútorného osvetlenia, ale dotykom prsta na displej sa dá samostatne sklopiť aj každé sedadlo v druhom i treťom rade alebo nastaviť jazdný režim. Napriek tomu sa podarilo v menu zachovať prehľadnosť a jednoduchú orientáciu. Priamo k zmene jazdných režimov sa však dá dostať aj tlačidlom pri okrúhlom ovládači za radiacou pákou.

Samostatnou kapitolou je riadená zadná náprava- 4Control. Fungovala doteraz výborne v Lagune a Espace z nej ťaží ešte viac, lebo je dlhší. Vplyv riadenia zadných kolies vodič cíti iba podvedome, prekvapí ho malý polomer otáčania v malých rýchlostiach, výborné manévrovacie schopnosti v meste. Obavy z pocitu plávania zadnej nápravy sú zbytočné. Vo vyšších rýchlostiach je smer natočenia zadných kolies už rovnaký s prednými kolesami, čo sa prejavuje ako väčšia rezerva v smerovej stabilite v tiahlych oblúkoch.

I naladenie podvozka je optimálne, aj s 19-palcovými kolesami je zachovaná solídna miera pohodlia a pritom jazdné vlastnosti viac pripomínajú limuzínu ako ťarbavý crossover so svetlou výškou 160 milimetrov. Adaptívna zmena útlmu tlmičov sa prejavuje jemne. Nový Espace je príjemné auto, dokáže byť rodinným MPV s možnosťou zviezť aj sedem cestujúcich, ale viac mu sedí funkcia manažérskej limuzíny pre štyri až päť ľudí. Sklápanie sedadiel spínačmi v batožinovom priestore alebo cez displej je efektné a pôsobivé, ale manipulácia s ťažkou garnižou rolety batožinového priestoru už taká jednoduchá nie je.

Komu sa auto páčia, ten bude s týmto autom určite stredobodom záujmu.

Zdroj: autozurnal.ta3

Fotogaléria

Zdieľať článok

Podobné články

Diskusia