Čo je to e-commerce webová stránka

Webová stránka, ktorá umožňuje ľuďom nakupovať a predávať fyzické tovary, služby a digitálne produkty cez internet namiesto v kamenných obchodoch. Prostredníctvom e-obchodnej webovej stránky môže firma spracovávať objednávky, prijímať platby, riadiť dopravu a logistiku a poskytovať zákaznícky servis. Je ťažké si predstaviť každodenný život bez e-commerce. Objednávame si jedlo, oblečenie a nábytok; registrujeme sa na kurzy a ďalšie online služby; sťahujeme si knihy, hudbu a filmy; a mnoho ďalšieho. E-commerce sa zakorenil a je tu, aby zostal.

Termín "e-commerce" jednoducho znamená predaj tovarov alebo služieb na internete. V svojej najzákladnejšej podobe e-commerce zahŕňa elektronický prenos peňazí a dát medzi 2 alebo viacerými stranami. Táto forma obchodu sa veľmi zmenila od svojich počiatkov v elektronickej výmene údajov v 60. rokoch a vzniku online nakupovania v 90. rokoch.

V posledných rokoch e-commerce zažíva obrovský rozmach vďaka nárastu smartfónov, ktoré umožňujú spotrebiteľom nakupovať takmer odkiaľkoľvek.

Čo je to e-commerce webová stránka
Podobne ako tradičný kamenný maloobchodný obchod, e-obchodné webové stránky umožňujú spotrebiteľom a firmám nakupovať a predávať si navzájom na určenej platforme. Hlavným rozdielom medzi e-obchodom a fyzickým obchodom je však to, že transakcie v e-commerce sa odohrávajú výhradne cez internet, a nie v kamennom obchode. Z veľkého množstva agentúr vie práve špecializovaná marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na zvýšenie tržieb, obratu v e-commerce segmente ponúknuť viac ako tradičná agentúra. Práve spomenutá špecializácia na zvýšenie predaja v eshope je procesným, ale aj obchodným zvýhodnením spolupráce.

Typy e-commerce stránok
Rozsah e-commerce je veľký, ale typy webových stránok, ktoré hostia elektronické transakcie, možno rozdeliť podľa zúčastnených strán.

  • Obchod podnikateľ - spotrebiteľ (B2C): Pravdepodobne najznámejší priemernému človeku, stránka B2C umožňuje výmenu tovarov alebo služieb medzi firmou a spotrebiteľom, ako je napríklad nákup trička vo vašom obľúbenom online obchode.
  • Obchod podnikateľ - podnikateľ (B2B): Platforma B2B usmerňuje elektronické transakcie medzi dvomi firmami. Ak vlastníte spoločnosť, ktorá predáva tričká, napríklad by ste mohli kúpiť tieto tričká od online veľkoobchodníka.
  • Obchod podnikateľ - správa (B2A): Stránka B2A uľahčuje elektronické výmeny medzi organizáciou a verejnou inštitúciou, ako je napríklad webstránka spoločnosti, ktorá navrhla internetový portál vašeho mesta.
  • Spotrebiteľ - spotrebiteľ (C2C): Stránka C2C, často známa ako trh, hostí výmenu tovarov medzi 2 alebo viacerými spotrebiteľmi. Príklady zahŕňajú webové stránky ako Etsy a eBay.
  • Spotrebiteľ - podnikateľ (C2B): Na webovej stránke C2B jednotlivci ponúkajú tovary alebo služby firmám. Môže to byť napríklad freelancer SEO expert, ktorý spolupracuje s firmami v určitom odvetví, alebo influencer, ktorý dostáva zaplatené za propagáciu produktov spoločnosti.
  • Spotrebiteľ - správa (C2A): Podobne ako B2A, tento typ stránky umožňuje spotrebiteľovi poskytnúť informácie, tovary alebo služby verejnej správe a vládnym organizáciám - myslite na zaplatenie pokuty za parkovanie na internetovom portáli vášho mesta.

Typy produktov predávaných cez e-commerce
Digitálna časť e-commerce umožňuje predajcom ponúkať širokú škálu produktov, z ktorých by niektoré nebolo možné predávať na fyzickom mieste.

Fyzické produkty
Položky ako oblečenie, nábytok, jedlo alebo potreby sú hmatateľné produkty, ktoré možno skladovať v sklade. Predajcovia zobrazujú tovary na svojej e-commerce webovej stránke, kde si ich zákazníci môžu páčiť, ukladať alebo kupovať. Po zakúpení predajca zasiela tovar zákazníkovi.

Služby
E-commerce stránky sú tiež populárnym spôsobom predaja služieb, ako sú konzultácie, údržba, doučovanie, lekcie a ďalšie. Či už chcete naučiť kódovať webovú stránku, alebo hľadáte skúseného trénera, ktorý vám pomôže vyriešiť problém s štekotom vášho psa, online je k dispozícii nekonečné množstvo pomoci.

Digitálne produkty
Digitálne produkty - ako online kurzy, softvér, podcasty, hudba a e-knihy - sú stále populárnejšie aj na e-commerce stránkach. Nástup digitálnych produktov otvoril nový spôsob, ako sa učiť zručnosti na požiadanie.

Čo by malo vaša e-commerce stránka robiť?
Keď príde na predávanie tovarov a služieb online, existuje niekoľko základných funkcií, ktoré by mala zahrnúť každá e-commerce stránka

Prijatie objednávky
Ak prevádzkujete firmu, ktorá predáva produkt, vaša e-commerce stránka musí byť schopná prijímať objednávky od vašich zákazníkov. Tento proces môže byť zložitejší, ako by ste očakávali. Pre každú objednávku bude vaša stránka potrebovať:

  • Zaznamenať informácie o zákazníkovi (meno, adresa, atď.)
  • Zbierať súhlas zákazníkov s vašimi podmienkami služby
  • Vypočítať prípadné dane
  • Použiť kupóny alebo zľavy
  • Vygenerovať čísla objednávky a sledovania
  • Zdieľať informácie o doručení
  • Spracovať fakturačné informácie
  • Poskytnúť prístup k platobnej bráne

Prijatie platieb
Medzi vašou webovou stránkou a platobnou bránou by malo byť bezproblémové prechádzanie. Typicky platobné brány umožňujú zákazníkom:

  • Vybrať si možnosť platby
  • Poskytnúť údaje ako čísla kreditných kariet a CVV
  • Použiť viacstupňovú autentifikáciu pre bezpečné platby

Riadenie dopravy a logistiky
Po tom, ako vaša stránka vybavila objednávku a platobný proces pre zákazníka, ďalším krokom je doručenie.

Ako predajca je vaším cieľom zabezpečiť, aby zákazníci dostali správny produkt včas a v dokonalom stave. Na podporu tohto procesu môžete buď riadiť dopravu a logistiku sami, alebo použiť poskytovateľa tretích strán. Bez ohľadu na to, ktorú metódu zvolíte, vaša webová stránka by mala byť schopná spúšťať proces presne a súvisle.

Vaša stránka tiež bude potrebovať proces na prijímanie vrátených položiek. Tento proces, známy aj ako obrátená logistika, je rovnako dôležitý ako doručovanie odchádzajúcich tovarov.

Poskytovať zákaznícky servis
Nemenným faktom je, že vaši zákazníci budú potrebovať komunikovať s vami ohľadom svojej objednávky alebo skúsenosti. Môže sa stať, že budú potrebovať opraviť svoje osobné údaje, vymeniť si tovar alebo vrátiť chybný produkt. Vaša webová stránka je miesto, kam sa tieto zákazníci obrátia, aby s vami naviazali kontakt. Čím jednoduchšie ich to pre vás urobíte, tým jednoduchšie bude rýchle vyriešiť ich problémy - napríklad pomocou kontaktného formulára alebo služby chatu.

Aké metriky by ste mali sledovať?
Sledovanie metrík e-commerce vám môže pomôcť merať úspech, ukazujúc vám, čo funguje pre vašich zákazníkov a čo by mohlo potrebovať zlepšenie. Väčšina e-commerce platforiem má nejaké zabudované sledovanie údajov, ale pre skutočne robustné metriky budete chcieť pripojiť svoju webovú stránku k analytickému platnformu, ako je napríklad Google Analytics.

Návštevnosť webu
Vaša návštevnosť webovej stránky je priama miera návštevníkov vašej stránky a počet ľudí, ktorí niečo kúpia počas svojej návštevy. Návštevnosť často jasne ukazuje účinnosť vašich najnovších marketingových snah v oblasti e-commerce.

Miera odchodu
Vaša miera odrazu je percentuálny podiel návštevníkov, ktorí opustia vašu stránku po zobrazení len jednej stránky alebo interakcii s jednou oblasťou vašej stránky. Ak vidíte vysokú mieru odrazu, pravdepodobne zákazníci nerobia veľa nákupov, preto je dôležité zistiť, prečo odchádzajú. Problém by mohol súvisieť s marketingom, cenami, rozložením vašej stránky alebo množstvom ďalších faktorov.

Miera konverzie návštevníkov
Miera konverzie návštevníkov zachytáva percentuálny podiel návštevníkov webovej stránky, ktorí sa stávajú platiacimi zákazníkmi. Konverzné sadzby sú dôležité, pretože ukazujú, ako efektívne dokážete presvedčiť ľudí, aby niečo kúpili. Keď máte nízku konverznú sadzbu, zákazníci vám dávajú vedieť, že vo vašom podnikaní alebo marketingu niečo chýba.

Miera opustenia košíka
Podobne ako v kamennom obchode, opustený košík v e-commerce je ten, ktorý bol naplnený a opustený zákazníkom. Aj keď opustené košíky môžu byť pre predajcu frustrujúce, nie vždy sú to zlý signál. Mnohí zákazníci používajú svoje košíky ako zoznam želaní alebo miesto na dočasné uloženie, kým si prezzerajú správny produkt.

Napriek tomu chcete, aby sa zákazníci znova angažovali a kúpili si položky v ich košíku. Môžete ich povzbudiť k dokončeniu nákupu ponukou zľavy alebo ich podnietiť promočným e-mailom.

Záujem odberateľov o e-maily
Je jednoduché sledovať, koľko ľudí číta vaše e-maily - a koľko z nich sa stáva zákazníkmi. Monitorovanie angažovanosti odberateľov vo vašich e-mailoch vám môže pomôcť určiť, ktoré časti vášho e-mailového marketingu sú účinné a čo by možno ešte potrebovalo nejakú prácu.

Používatelia mobilných zariadení
Mobilné e-commerce sa stalo tak rozšírené, že si dokonca získalo svoje vlastné meno “m-commerce“. Preto je ešte dôležitejšie sledovať počet mobilných návštevníkov vašej stránky. Je tiež užitočné venovať pozornosť tomu, koľko z vašich mobilných návštevníkov sa nakoniec stáva zákazníkmi.

Strávený čas
Pozretie sa na čas, ktorý zákazníci strávia na vašej stránke, vám môže poskytnúť cenné informácie o ich správaní. Prezerajú sa vaši návštevníci, ale nič nekupujú? Možno je vaša webová stránka atraktívna, ale váš cenový bod je príliš vysoký. Odchádzajú návštevníci takmer okamžite? Možno je vaša stránka ťažko navigovateľná.

Počet stránok za návštevu
Ďalšia metrika, ktorá môže pomôcť pochopiť správanie zákazníkov, je počet stránok na návštevu. Táto metrika meria, koľko jednotlivých stránok na vašej stránke zákazníci navštevujú a môže vám pomôcť merať účinnosť vášho online obchodu.

Fotogaléria

Zdieľať článok

Diskusia